Gezond afvallen

De hoofdregels om gezond af te vallen

Beweging en gezonde voeding zijn belangrijk om af te vallen, maar net zo belangrijk is gezond afvallen. Na deze corona periode zijn er bij de meeste van ons wel een paar kilootjes lichaamsvet aangekomen. Als je alleen al hetzelfde bent blijven eten heb je daar waarschijnlijk al last van….dat stukje fietsen naar je werk, alle kleine stukjes die je liep gedurende de dag, noem maar op.

Al met al zomaar een paar honderd calorieën minder die je normaal wel per dag verbrand had. Dat tikt lekker aan. Als je bedenkt dat er 9000 calorieën nodig zijn om een kilo lichaamsvet aan te komen, dan zit je met 500 kcal per dag (die je tijdens een normale periode extra verbruikt zou hebben) na 18 dagen al op die kilo. Het is dus heel makkelijk mogelijk om in de afgelopen periode (drie maanden) tussen de 2 en 10 kilo aan te komen.

Gezond afvallen
Gezond afvallen

Vandaag beginnen we met de allerbelangrijkste regel voor gezond afvallen. Eerst even een beschrijving van wat calorieën (of eigenlijk kcal) zijn.

Elk voedingsmiddel (ook zero producten) bevatten calorieën. Simpel gezegd is dat de hoeveelheid energie die dat voedingsmiddel levert. Ik houd het nu even bij de vier hoofdgroepen die belangrijk zijn om af te vallen. Dit is erg zwart wit, want meestal bevatten voedingsmiddelen zowel koolhydraten, vetten als eiwitten.

  1. Koolhydraten: aardappelen, rijst, pasta, brood, banaan, enz. Simpel gezegd zijn dat suikers die energie leveren. Sommige worden langzaam afgegeven aan het lichaam en anderen snel. Hierover in latere artikelen meer. 1 gram koolhydraten levert 4 kcal (calorieën)
  2. Vetten: Spek en andere vetten vleeswaren, oliën, kaas, eieren(met dooier), avocado, enz. Vetten zijn brandstoffen die energie leveren net als de koolhydraten. 1 gram vet levert 9 kcal (calorieën)
  3. Eiwitten: Kwark, Skyr, vette en magere vleeswaren, noten, zaden, eieren, enz. Eiwitten zijn bouwstoffen. Deze repareren cellen en zijn bij de meeste van ons beter bekend als bouwstenen voor spiergroei.
  4. Alcohol: Wijn, bier, jenever, enz. Alcohol levert wel energie maar heeft geen voedingswaarde. 1 gram alcohol bevat 7 kcal (calorieën)

Veel mensen komen bij mij en vertellen dan hoe gezond ze eten. Ik hoorde laatst nog iemand zeggen dat ze voor het ontbijt een grote smoothie maakte “gezond he” zei ze er bij. Eerst melk, dan vruchtensap (vers he), eiwitpoeder een schepje en een flinke hand fruit. Daar deed ze dan ook nog een handje zaden doorheen, waarvan ik de naam even vergeten ben. Wat is hier nu goed aan? En wat misschien minder goed? Daarop klinkt dit antwoord misschien wat vreemd.

De smoothie is gezond, dat zeker. Deze bevat fruit, eiwitten en gezonde vetten en koolhydraten. Maar wat deze smoothie ook bevat zijn zeer veel kcal. Mensen zijn in de veronderstelling dat als ze gezond eten, ze dan ook afvallen. Dit is echter lang niet altijd waar.

Gezond eten is heel erg belangrijk. Gezonde voedingsmiddelen bevatten namelijk waardevolle stoffen die het lichaam nodig heeft als energiebron en om te herstellen. Het is erg belangrijk (zeker als je veel sport) dat je zo gezond mogelijk eet. Maar! Als je heel gezond eet en je krijgt teveel calorieën binnen, dan word je toch dikker.

minder calorieen
Minder calorieën

Regel 1 van gezond afvallen is dat je minder calorieën eet als dat je verbruikt. Je lichaam haalt de calorieën die het tekort komt dan uit de vetmassa.

Om het misschien nog duidelijker te maken. Kun je ”als je alleen maar Mc Donalds eet” afvallen? Het antwoord is JA. Zolang je maar per dag minder calorieën eet als dat je op die dag verbruikt. Of dit gezond is daar gaan we in een later artikel op in. Maar calorieën in/calorieën uit is de absolute hoofdregel.

Een personal trainer kan je uitleggen hoe je kan berekenen wat je aan calorieën nodig hebt op een dag. Ook leren ze je hoe je bij kan houden hoeveel calorieën je nou echt eet op een dag.